October 2023

 


Tahukah berapa jumlah penilaian suara itu dilakukan oleh Cobbold Commission?

4000 sahaja untuk kedua-dua Negara.

Cobbold mengandaikan atau mengambarkan sokongan dalam bentuk pecahan bagi memperlihatkan sokongan tersebut.

1/3 daripada 4000 menyokong tanpa memahami apa sebenarnya Malaysia itu.

1/3 daripada 4000 bersyarat.

1/3 daripada 4000 menentang.

Jumlah kedua-dua Negara adalah lebih kurang 1 juta lebih.

Untuk memudahkan pengiraan, genapkan angka tersebut kepada 1 juta.

Daripada 1 juta penduduk Negara Sabah dan Negara Sarawak, hanya 4000 suara sahaja yang dinilai.

Manakala berdasarkan kepada rekod, lebih 100 ribu rakyat menentang.Menyokong adalah ((1/3 x 4000)/ 1,000,000)x 100 = 0.13%

Rekod sejarah merekodkan lebih 100,000 rakyat membantah (North Borneo dan Sarawak) membantah yang merangkumi 10% daripada jumlah populasi tersebut.

Bagaimana 0.13% dijadikan asas untuk menyokong idea malaysia pada tahun 1963???

Inilah yang dikatakan oleh British iaitu malaysia merupakan Operasi Neo-Kolonialis. Melalui data ini, Memerdekakan Negara Sabah untuk membentuk Negara Republic of Sabah North Borneo / Negara Republik Sabah Borneo Utara bukan satu pilihan tetapi satu TANGGUNGJAWAB!

Berikan sokongan anda kepada Gerakan Kemerdekaan yang akan mengangkat martabat Bangsa dan Negara ke peringkat Asia dan Dunia!

Tempoh persediaan untuk Memerdekakan Negara diberikan dalam masa 7-10 tahun. Lakukan ini bukan untuk diri tetapi untuk anak cucu-cicit keturunan Generasi kita semua.Mari kita semua mewariskan legasi kita, legasi sebagai Pejuang Kebangsaan dan Pengasas Bangsa Republik, yang akan memberikan sebuah Negara yang Merdeka dan Berdaulat kepada mereka, Generasi masa depan kita.Bersama-sama kita noktahkan, titikkan penjajahan malaya yang dilakukan atas nama malaysia untuk sekali dan selamanya.

Pihak kami yakin akan kemampuan Bangsa Negara Sabah, yang telah matang dan bertemadun setelah melalui pengkhianatan, penindasan, diskriminasi, penipuan dan ancaman selama 60 tahun dibawah Jajahan malaya/malaysia.

MERDEKA!!!


Mosses PA Ampang


Kebangkitan rakyat negara Sabah dan negara Sarawak ini bukan untuk menghancurkan negara kita tetapi membebaskan maruah bangsa yang diikat dengan rantai penjajahan selama 56 tahun dahulu sejak tahun 1963 sehingga sekarang.

Kita tidak memusuhi orang-orang malaya tetapi kita memusuhi kuasa penjajahan mereka yang dikenakan keatas bangsa negara kita.

Kita TIDAK perlukan pemimpin yang pro malaya, tetapi kita perlukan pemimpin yang Pro Sabahan dan Pro Sarawakian!

Menyokong pemimpin yang pro malaya atau barua malaya hanya akan membantu mereka untuk terus kaya raya sehingga ke cucu-cicit.

Mereka sanggup mengenepikan maruah dan kepentingan bangsa. Maka, untuk atas sebab apa lagi orang-orang seperti ini perlu dipilih, disokong, dijulang untuk mewakili suara Sabahan dan Sarawakian?

TIDAK!

Atas sebab itu juga mereka-mereka yang masih bertuankan ideologi ketuanan malaya, yang berpegang kepada mentaliti untuk terus bergantung kepada kepimpinan malaya perlu disingkirkan daripada dunia politik Borneo.

Memberikan sokongan kepada ideologi malaya untuk terus bertapak di Borneo ini membawa maksud bahawa kita mahu kuasa politik malaya untuk terus bermahajalela, dan ini juga membawa maksud bahawa kita membenarkan kuasa politik luar @ asing mentadbir kehidupan kita.

Kita yang ada disini dapat merasai bagaimana sengsara secara mental, psikologi, sosial, ekonomi dan politik dibawah penguasaan mereka ini.

Mari kita letakkan penamat keatas segala kesengsaraan itu. 

Noktah!


Mosses PA Ampang


Kepada semua Sabahan...

Berikan sokongan padu anda kepada perjuangan Kemerdekaan Negara Sabah ini. Melalui Kemerdekaan ini nanti, barulah kita dapat menumpukan pembangunan secara menyeluruh.

Pihak kami sedar bahawa untuk membangunkan sebuah negara baru selepas merdeka bukanlah satu perkara yang mudah tetapi percayalah bahawa ia tidaklah sesukar seperti yang anda khuatiri.Pembangunan kita dapat dirancakkan dengan memperolehi peruntukan yang sewajarnya.

Peruntukan itu hanya dapat diperoleh apabila Kerajaan yang baru merdeka ini nanti dapat menguasai sumber-sumber alam dan ekonomi yang akan digunakan dengan bertanggungjawab untuk mentransformasikan Negara Republic of Sabah North Borneo untuk maju ke depan jauh daripada taraf pembangunan yang kita kecapi pada hari ini dibawah penjajahan malaya melalui tipu muslihat mereka, yang memerangkap Bangsa kita melalui perjanjian malaysia yang tidak sah dan terbatal.Ideologi perjuangan Kemerdekaan ini perlu dan mesti disebarkan secara meluas kepada semua Sabahan khususnya kepada anak-anak muda generasi kita.

Ini kerana pucuk kepimpinan yang memperjuangkan agenda Kemerdekaan ini perlu menyerahkan perjuangan ini jikalau pada waktu era mereka, objektif ini tidak kesampaian.Meskipun begitu, jalan yang penuh dengan onak duri akan dirintis bagi memudahkan perjalanan perjuangan ini kelak.

Walau bagaimanapun, pucuk kepimpinan RSNB akan berusaha untuk menjayakan agenda ini dalam tempoh yang telah ditetapkan.Daftarkan diri anda untuk menjadi sebahagian daripada pejuang-pejuang Kebangsaan Negara Sabah.

Cukup sudah apa yang kita lalui ini.

Kita tidak mahu terperangkap dalam lanskap politik perkauman dan keagamaan yang dimainkan oleh ahli-ahli politik malaya demi kelangsungan politik mereka.Kita mampu melangkaui batas kematangan politik yang setara dengan negera-negara maju.

Minda dan pandangan kita perlu dibuka dengan lebih luas agar mampu melihat jauh lebih progresif dalam melakukan perubahan tanah air kita, Negara Sabah.

Budaya pengamalan politik kita perlukan transformasi secara menyeluruh, yang mengamalkan integriti, bertanggungjawab dan bermaruah agar nasib bangsa yang Merdeka nanti terbela, kerana perlembagaan dan perundangan negara Republik akan menjadi teras dan tunjang kepada pembelaan keadilan bangsa kita.

Walau apa jua yang berlaku kini, ia seharusnya tidak dijadikan halangan untuk kita bersama-sama berjuang.

Ayuh semua Bangsa Negara Sabah kearah Negara Merdeka, Republic of Sabah North Borneo / Negara Republik Sabah Borneo Utara!

Sebarkan mesej ini.



Penjajahan malaya atas nama malaysia dilakukan keatas Bangsa Negara Sabah dan Bangsa Negara Sarawak ketika keadaan Emergency ataupun Darurat diistiharkan bagi mendiamkan suara-suara yang menentang Operasi Neo Kolonialis British dan malaya keatas Bangsa Negara Sabah dan Bangsa Negara Sarawak.

Hanya 0.13% sahaja rakyat Negara Sabah dan Negara Sarawak yang menyokong malaysia (tanpa memahami apakah sebenarnya malaysia itu).

Naratif ataupun penceritaan sebenar ini tidak akan didiamkan. Rakyat MESTI memahami dan mengetahui kebenaran sejarah yang selama ini disembunyikan.

Fakta mendedahkan tentang bagaimana UK bersekongkol dengan Malaya untuk melanggar undang-undang antarabangsa dengan menafikan Kemerdekaan sebenar Bangsa Negara Borneo Utara & Bangsa Negara Sarawak.

Berikut adalah naratif/penceritaan berlandaskan kepada fakta sejarah.

Pengumuman Rancangan Malaysia:

27 Mei 1961 - Tunku Abdul Rahman mengumumkan Rancangan Malaysia untuk mengambil alih Brunei, Borneo Utara & Sarawak selepas melakukan rundingan sulit dengan kerajaan UK, tanpa terlebih dahulu berunding atau mendapatkan persetujuan rakyat Borneo. Kedua-dua kerajaan ini telah mengisytiharkan bahawa persekutuan yang dicadangkan kononnya adalah untuk kepentingan rakyat. Orang-orang Borneo terkejut dengan sikap mereka yang tidak menghiraukan hak Bangsa Borneo dalam menentukan nasib mereka sendiri, dan Bangsa Borneo mengutuknya dan melihatnya sebagai satu rancangan neo-kolonial. Justeru, bangsa Borneo menuntut kemerdekaan terlebih dahulu seperti mana yang telah dijanjikan oleh kerajaan British sejak ia menggabungkan Sarawak pada tahun 1946.

Pengecualian Parti-Parti Borneo:

31 Julai 1962 - Syarat Malaysia diputuskan oleh UK dan Malaya tanpa melibatkan parti-parti Borneo seperti yang dicadangkan. Tanpa menghiraukan bantahan rakyat, rancangan persekutuan telah digerakkan dengan melakukan "penyiasatan (inquiry) mengenai kehendak rakyat" dan pada 31/07/1962, UK & Malaya telah menandatangani "Perjanjian Menubuhkan Persekutuan Malaysia" secara rahsia dengan klausa kontingensi untuk mengisytiharkan “Malaysia” pada atau sebelum 31 Ogos 1963 sekiranya “perlu”.

Pemberontakan Anti-Malaysia:

08 Dis 1962 - Pemberontakan Anti-Malaysia dilakukan oleh Brunei untuk berjuang Kemerdekaan telah membawa kepada pengisytiharan darurat oleh British dan penangkapan secara menyeluruh telah dilakukan terhadap ribuan orang atas dakwaan “subversif” di Sarawak, Borneo Utara (1962 hingga 1990-an) & Singapura pada Feb 1963.

Perjanjian Malaysia 1963:

09 Julai 1963 - Perjanjian Malaysia 1963 yang ditandatangani oleh UK & Malaya dilakukan dibawah keadaan syarat darurat dengan Singapura, Borneo Utara & Sarawak merupakan tanah jajahan, dan bukan negara berdaulat yang mempunyai kapasiti undang-undang untuk membuat perjanjian antarabangsa. MA63 telah menjadi tidak sah oleh pelanggaran peraturan undang-undang antarabangsa tentang cara pembuatan perjanjian ini dilakukan.

Perjanjian Manila:

31 Julai 1963 - Manila Accord telah ditandatangani oleh Malaya dengan Indonesia dan Filipina telah menjadikan "pembentukan Malaysia" adalah bersyarat yang memerlukan PBB menilai kehendak rakyat Borneo terhadap rancangan yang dicadangkan agar tuntutan Filipina mampu diselesaikan. Perjanjian UK pada penilaian PBB adalah satu pengakuan bahawa proses pembuatan MA63 itu telah dilakukan secara tidak sah. Jikalau ia berlaku kepada British, mereka sudah tentu akan menolak penilaian itu dan menganggapnya sebagai tidak perlu. Tarikh pembentukan pada 31 Ogos terpaksa ditangguhkan sementara menunggu keputusan "penilaian" PBB.

Jaminan dan Misi PBB:

09 Ogos 1963 - Setiausaha Tanah Jajahan British Duncan Sandys memaklumkan pejabatnya di London bahawa Pegawai PBB telah memberi jaminan bahawa hasil penilaian itu akan memihak kepada Rancangan Malaya UK & ini adalah untuk mengelak isu itu daripada diteliti oleh Jawatankuasa dekolonisasi PBB. 16 Ogos – 05 Sept Misi PBB adalah untuk membuat penilaian sepintas lalu (bukan referendum di bawah Prinsip 9 Resolusi PBB 1541) ke atas 2 wilayah ini, telah melanggar protokol dekolonisasi PBB sepertimana yang diakui oleh Setiausaha Agung PBB, Uthant.

Mendahului Penilaian PBB:

28 Ogos 1963 - Kerajaan British & Malaya telah menghasilkan keputusan lebih awal daripada hasil Penilaian PBB dengan meminda “Hari Malaysia” dalam MA63 pada 31 Ogos 1963 kepada 16 Sept 1963 sebelum penilaian itu diselesaikan dan ini telah melanggar Perjanjian. Tindakan ini adalah untuk menganggap bahawa Misi PBB sebagai tidak relevan. Malangnya, PBB tidak menganggap itu sebagai satu tindakan yang menjejaskan penilaian malah mereka tidak membatalkan misi itu tetapi terus menyokong persekutuan malaysia yang diusahakan oleh British dan Malaya, seperti mana yang dijamin oleh PBB kepada Kerajaan British.

Status Sabah dan Sarawak:

31 Ogos 1963 - Setiausaha Tanah Jajahan British Duncan Sandys menyangkal dakwaan bahawa Singapura, Sabah dan Sarawak merdeka pada 31 Ogos 1963, sebaliknya menyatakan secara terbuka bahawa MA63 & Malaysia adalah bukan untuk memberikan kemerdekaan kepada Sabah dan Sarawak tetapi adalah untuk memindahkan mereka kepada Tanah Melayu.

Perlanggaran Perjanjian Manila, keperluan dekolonisasi PBB dan hak asasi manusia:

16 Sept 1963 - Meskipun perlanggaran Perjanjian Manila berlaku, keperluan untuk dekolonisasi dan menghormati hak asasi manusia, UK & Malaya telah "mengisytiharkan" Malaysia dibawah keadaan darurat dan PBB mengesahkan pengambilalihan Sabah & Sarawak oleh penjajah Malaya.


MERDEKA BANGSA NEGARA SABAH!

REPUBLIC OF SABAH NORTH BORNEO!


In rural areas, not many have yet ever heard about MA63 and even in towns and cities in Sabah and Sarawak, many people never heard about MA63.

Legal opinions in UN Secretariat clearly mentioned that Malaysia is not a new nation but a nation with a change of name to Malaysia. This means Malaysia is Malaya and Malaya is Malaysia. UN secretariat legal opinions are also of the opinion that Sarawak, Sabah and Singapore were gifted by UK to enlarge Malaya. Tunku in a book titled Conversation with Tunku Abdul Rahman at page 86 also mentioned Singapore Sabah and Sarawak were a gift to Malaya and Tunku also wrote a letter of thanks to the Queen for the gift.

Therefore, it was a fraud because there was no referendum at that time for people of Sabah and Sarawak to decide for themselves whether or not they wish to join Malaya to create Malaysia.

UK and Malaya cleverly overcome the need of a referendum to settle this issue by circumventing United Nations General Assembly Resolution 1514 of right of colonized countries for self determination by way of assessment of 4000 odd Sabahans and Sarawakians by the Cobbold Commission and came with a doctored report to say peoples of Sabah and Sarawak wanted Malaysia. How could these 4000 odds could represent the voice of 1.3 million Borneo people at that time? 

Please read the book by Prof Michael Leigh the demands by Tunku that Cobbold Commission Report must show that peoples of Borneo Territories wanted Malaysia.None of the members of Cobbold Commission could speak and understand the native languages of Sabah and Sarawak and most of our people were illiterate and could not at that time understand English. They could not understand the purpose of the Cobbold Commission which came with a report within weeks only. How could they able to travel the length and breadth of Sabah and Sarawak to find the true wishes of the people?

There are evidence in our hands that those who disagree with MALAYSIA were arrested and tortured and branded as terrorists and communists. They had to save their lives and hid themselves in the jungle and took arms to defend themselves. To take arms to defend yourself against being killed is legal under domestic and international law. 

Indonesian President Soekarno and the Philippines were against MALAYSIA and this caused the border wars in 1960s which also led to peace settlement by signing the Manila Accord with a promise by Malaya to hold a referendum but until now this was not fulfilled.

Records also showed that officials from the United Nations were "handpicked" to agree with the Cobbold Commission Report. A guy was said known could be bribed.

When fraud was involved in the creation of Malaysia, we could not allow the dead child Malaysia be revived.  In law, the law could not help any fraud.

Although in the federal constitution etc it mentioned that Sabah and Sarawak are federated with Malaya or helped formed Malaysia, but in reality, politically Sabah and Sarawak are colonies of Malaya. 

Malaya controls parliament and the federal cabinet and controls the state government by proxies in past 60 years. Malaya also have political parties from Malaya like PKR, PAS, Bersatu, DAP, MUDA fighting for seats in Sabah and Sarawak. Seats won by them are seats taken away from Sabah and Sarawak. 

Sabah and Sarawak are only given 56 out of 222 MP seats. 

At the moment, not many could be bothered to say MA63 is a fraud or that Sabah and Sarawak are colonies of Malaya. At the same time, not many feel the pain of loss of marine wealth, oil and gas and natural resources being taken by Malaya because things are not from their pockets.

Under international law, colonizers have the legal right to impose their wills on their colonies including their religion and imposing their culture, language and administration on the colonised. This gave rise to slavery by colonisers against the colonized. Please see Africa until now.

PBK has no means at the moment to set the matter straight due to lack of support, manpower and fund. It is the people's power that is important in politics. I personally believe time will come people will seek justice in the streets and there will be a peaceful revolution against MALAYSIA or the federal government. We have seen this in many African countries and even in the Philippines, Indonesia and Thailand had "tasted" street revolution.

You couldn't seek justice in many matters in Malaysian Court and I had discussed this with an eminent foreign law professor and a foreign judge.


Voon Lee Shan
President Parti Bumi Kenyalang

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.