Mosses PA Ampang
Sebagai respons kepada kenyataan ahli parlimen Tuaran Datuk Seri Wilfred Madius Tangau baru-baru ini, adalah penting untuk menangani salah tanggapan dan pemahaman yang salah terhadap pandangan politik yang diutarakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan konteks sejarah pembentukan Malaysia.

Tangau nampaknya telah salah faham maksud disebalik kenyataan Mahathir. Mahathir sekadar menyatakan perspektif politiknya dan mengakui kewujudan mentaliti yang berakar pada imperialisme dan kolonialisme Malaya. Kenyataan beliau menjelaskan dinamik sejarah dan bagaimana Sabah dan Sarawak dianggap oleh sesetengah pihak sebagai milik penjajah.

Bertentangan dengan penegasan Tangau, adalah penting untuk diperhatikan bahawa Malaysia tidak ditubuhkan pada tahun 1963 tetapi merupakan usaha penjenamaan semula dengan nama baharu selepas memaklumkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tentang kemasukan Sabah (sebelum ini dikenali sebagai Borneo Utara), Sarawak, dan Singapura (yang meninggalkan Malaysia pada tahun 1965). Ketepatan sejarah ini penting dalam memahami konteks pembentukan negara.

Lebih-lebih lagi, tanggapan bahawa Malaysia bertujuan untuk menjadi masyarakat multietnik adalah satu tafsiran yang salah. Realitinya Malaysia pada dasarnya bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan hegemoni, kuasa dan pengaruh Melayu ke atas kaum lain. Ini terbukti dalam landskap sosio-politik negara.

Madius Tangau
Penafian Tangau terhadap realiti sejarah, khususnya mengenai Sabah dan Sarawak sebagai hak milik penjajah yang dipindahkan dari Great Britain ke Tanah Melayu, adalah membingungkan. Dokumen penjajah jelas menunjukkan pemindahan ini, dan adalah penting untuk mengakui fakta sejarah ini.

Adalah penting untuk menghapuskan sebarang khayalan dan menghadapi realiti bahawa Malaysia yang Tangau percaya ditubuhkan pada tahun 1963 adalah, sebenarnya merupakan perancangan kolonial antara British dan Malaya. Hasrat Tanah Melayu adalah untuk menubuhkan sebuah etnokrasi, menggantikan British sebagai tuan penjajah mereka.

Pendedahan yang dibuat oleh Mahathir harus dilihat sebagai peluang untuk menangani isu dekolonisasi yang belum selesai dan membebaskan Sabah dan Sarawak daripada sebarang pengaruh penjajah yang berlarutan. Keterbukaan Mahathir tentang bagaimana beliau menganggap rakyat Sabah dan Sarawak sebagai subjek imperialisme dan kolonialisme Malaya menguatkan tekad kami untuk menangani perkara ini.

Walaupun benar bahawa Lee Kuan Yew cuba untuk membentuk Malaysia sebagai negara yang berbilang kaum, adalah penting untuk mengakui bahawa visi ini telah ditolak bulat-bulat oleh parti politik Malaya tertentu, khususnya UMNO. Hasrat utama mereka bukanlah untuk menubuhkan sebuah negara berbilang kaum tetapi untuk mengekalkan Malaysia untuk orang Melayu.

Perbezaan politik, ekonomi dan budaya antara Tanah Melayu dan Sabah dan Sarawak telah mewujudkan jurang yang ketara yang mempersoalkan daya maju ketiga-tiga wilayah yang kekal bersama. Identiti anak Negara Sabah dan Sarawak berakar umbi dalam warisan Borneo mereka dan bukan sebagai Melayu Malaya.

Anggapan Tangau bahawa ideologi politik Tanah Melayu secara semula jadi akan memupuk masyarakat berbilang budaya adalah tersasar daripada realiti. Struktur ideologi politik mereka sememangnya direka bentuk untuk memastikan penguasaan satu kaum untuk selama-lamanya, yang menimbulkan kebimbangan tentang keterangkuman dan kesaksamaan yang asli.

Kesimpulannya, adalah penting untuk menangani salah tafsir yang dikemukakan oleh Tangau dan mengiktiraf realiti sejarah pembentukan Malaysia melalui penjenamaan nama yang sebenarnya. Kita mesti menilai secara kritis dinamik politik dan berusaha ke arah masa depan yang lebih inklusif dan saksama untuk Sabah dan Sarawak.


Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.