KESAHAN PERJANJIAN (Validity of Treaties)

KEPERLUAN PENTING UNDANG-UNDANG ANTARABANGSA (Essential Requirements of International Law)

Sesuatu perjanjian adalah TERBATAL & TIDAK SAH dari awal jika ia gagal mematuhi keperluan undang-undang yang ditetapkan (dikodkan oleh Konvensyen Vienna mengenai Undang-undang Perjanjian 1969):

Pihak yang berkontrak mesti mempunyai KAPASITI UNDANG-UNDANG untuk memasuki Perjanjian Antarabangsa (International Agreement) atau Perjanjian (Treaty).

PERSETUJUAN mesti diberikan dengan betul kepada Perjanjian (Agreement).

OBJEK perjanjian mesti dibenarkan.

PERATURAN KAPASITI UNDANG-UNDANG: Undang-undang antarabangsa mengiktiraf bahawa hanya negara berdaulat bebas (& organisasi antarabangsa tertentu) mempunyai kapasiti untuk memasuki perjanjian (treaty) atau perjanjian antarabangsa ((international agreement)) yang disimpulkan (disahkan oleh ICJ dalam Kes Chagos 2019). Penciptaan Perjanjian Malaysia 1963 di UK adalah cacat kerana kegagalannya untuk mematuhi semua peraturan asas untuk membuat perjanjian yang sah.

Prinsip kapasiti ini amat membimbangkan pegawai pentadbiran kolonial British Borneo Utara (Sabah) & Sarawak dalam pembikinan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Ini kerana mereka tahu bahawa 2 jajahan  (& Singapura) bukanlah negara yang merdeka dan TIDAK MEMPUNYAI KAPASITI atau KECEKAPAN untuk memasuki Perjanjian dengan UK dan Malaya pada tahun 1963.

Peguam Negara kolonial Sarawak Encik PEH Pike menulis sebelum ini MA63 bahawa Borneo Utara atau Sarawak tidak boleh menjadi pihak kepada MA63 dan harus dikecualikan daripada perjanjian itu. Bagaimanapun, beliau berkata atas sebab "persembahan/lakonan", mereka harus disertakan. Oleh itu, UK dengan sengaja melanggar undang-undang antarabangsa untuk mewujudkan perjanjian haram (illegal treaty).

PERSETUJUAN tidak diberikan dengan sewajarnya kepada 2 jajahan kerana tidak ada pematuhan yang sewajarnya terhadap kehendak rakyat dan tidak ada mandat yang diberikan secara bebas dalam referendum untuk memasuki MA63 UN GAR1541 XV. Ini digariskan oleh fakta bahawa Peguam Negara kolonial masing-masing turut menandatangani perjanjian tersebut.

UK dan Malaya telah secara salah mengenakan perjanjian ke atas rakyat dengan OBJEK untuk memindahkan kedaulatan mereka ke Tanah Melayu yang melanggar peraturan PBB (UN GAR 1514 XV) terhadap campur tangan asing dalam proses kemerdekaan mereka dan sebelum MA63, mereka secara rahsia berpakat untuk menafikan kemerdekaan kepada tanah jajahan dengan bersetuju untuk ‘menubuhkan Malaysia’ atau dalam erti kata lain meluaskan kuasa politik malaya sehingga ke Tanah Borneo.

Sumber: Why MA63 Was Void Ib Initio

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.