KOTA KINABALU: Tindakan Putrajaya berdolak dalik menunaikan tuntutan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) akan mendorong Gerakan Menuntut Kemerdekaan Sabah semakin lantang bersuara.

Jika kerajaan persekutuan masih ingin menganak-tirikan Sabah jangan hairan sekiranya ada rakyat yang bangkit menuntut mendesak Sabah keluar dari Malaysia.

Datuk Mohd Azis Jamman (Warisan-Sepanggar) berkata, ketika ini suara-suara mendesak keluar Malaysia semakin lantang disuarakan di Sabah dan Sarawak. Malah, baru-baru ini ada video menunjukkkan konvoi ‘Sarawak keluar Malaysia’ diadakan di Sarawak.

“Setelah lebih 58 tahun Malaysia dibentuk, kerajaan masih ingin menipu dan menganaktirikan Sabah. Jangan pandang mudah kerana jika layanan buruk Putrajaya terhadap MA63 berterusan, jangan salahkan kami jika gerakan memerdekakan Sabah dari penjajahan Putrajaya semakin lantang.

“Kami bermula dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) maka, kami juga mengakhiri perjuangan tentang MA63 ini dengan PBB,” katanya semasa perbahasan Bajet 2022, di sidang Parlimen hari ini.

Source: Borneo Today

Labels:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.